torsdag den 9. februar 2017

Barnets økonomi: 8-13 år


 
Når barnet fylder 8 år, vil barnet i de fleste pengeinstitutioner begynde at kunne få et hævekort. Barnet kan i højere grad kontrollere sin egen økonomi, uden at have far eller mor med inde over.

Fra barnet fylder 8 år og til barnet bliver 13 år, vil barnet ligeledes udvikle en større forståelsessans overfor privatøkonomi, og det er i denne tid, at det kan være godt at lære barnet om de grundlæggende begreber og principper.

Kontoer barnet stadig kan bruge:

  • Børneopsparingen
  • Danske Gave


Min konto

Min Konto er en dagligdags-konto, hvor barnet har mulighed for at styre sin egen økonomi. Havde barnet en ponduskonto før, vil denne blot blive opgraderet til Min Konto automatisk.

Der er mulighed for at få tilknyttet et hævekort til Min Konto. For børn under 14 år, vil de skulle gå ind i banken for at få hævet deres penge. Børn på 14 år og derover, vil kunne få en pinkode til deres kort, som de kan bruge i deres hæveautomater. 

Informationer:
  • Hos Danske Bank kan du selv vælge design på kortet
  • Kontoen er gratis at have
  • Barnet kan have kontoen til barnet er 17 år


Min opsparing

Når barnet bliver 13 år, åbner der op for en mulighed for at barnet kan have sin egen opsparingskonto, kaldet "Min Opsparing" hos Danske Bank. 

Denne konto giver barnet mulighed for at indsætte og hæve penge så ofte, som barnet har lyst. At have en opsparingskonto giver barnet en idé om hvor meget det tager, at spare op til et større køb. Dette er en væsentlig del af deres privatøkonomiske udvikling, da det kan forhindre dem i at optage unødvendige lån senere i livet.

Informationer:
  • Du kan indsætte så stort et beløb du har lyst til
  • Barnet kan have kontoen til barnet er 17 år (hvorefter kontoen automatisk bliver til Danske Indlån)
  • Du kan kun have en Min Opsparing, og opsparingskontoen kan ikke kombineres med Ung opsparing (fra barnet er 15 år)
  • Beregn hvor meget du vil have, alt efter indskud og indbetalinger på linket underunder






Ingen kommentarer:

Send en kommentar